Technologist
Di Laman Ini Laman Lain

Enjin Di Awal Penciptaan


Enjin merupakan enjin mekanik yang menghasilkan suatu bentuk output dari input yang diberi.

Enjin yang bertujuan menghasilkan output tenaga kinetik dari sumber bahan api dipanggil "penggerak utama; lain pula dengan motor yang menghasilkan tenaga kinetik dari "bahan api" yang diproses terlebih dahulu (seperti elektrik, aliran bendalir hidraulik atau udara mampat).

Kereta (atau motokar) dilengkapkan motor pemula dan motor-motor pemacu pam (bahan api, stering kuasa, dan sebagainya), tetapi loji kuasa yang menggerakkan kereta itu barulah enjin. Perkataan 'motor' mula-mulanya dipakai untuk membezakan kenderaan berkuasa enjin pembakaran dalam dari kenderaan-kenderaan awal yang berkuasa enjin wap (seperti penggelek jalan).


Penggunaan istilah "enjin"

Mual-mulanya, enjin itu merupakan peranti mekanik yang menukar daya menjadi pergerakan. Peralatan tentera seperti tarbil dipanggil enjin serbuan. Perkataan "gin" dalam cotton gin (mesin busar kapas) berasal dari perkataan Perancis Lama engin, dari perkataan Latin ingenium. Kebanyakan peralatan yang digunakan ketika zaman revolusi perindustrian dipanggil enjin, dan ketika inilah enjin wap memperoleh namanya.

Pada zaman sekarang pula, perkataan "enjin" memaksudkan peranti-peranti yang menjalankan kerja mekanik, susulan enjin wap yang asal. Selalunya kerja mekanik itu dibekalkan dengan menggunakan tork yang digunakan untuk mengendali jentera-jentera lain, menjana elektrik, mengepam air atau gas mampat. Dalam konteks sistem perejangan, enjin bernafas udara merupakan jenis enjin yang menyerap udara atmosfera untuk mengoksidakan bahan api yang dibawa tanpa memerlukan bahan pengoksida seperti yang dalam roket.

Istilah enjin juga dipakai dalam bidang pengkomputeran, seperti "enjin gelintar", "enjin permainan grafik 3D", "enjin pelukisan" dan "enjin teks-ke-pertuturan", itupun "enjin-enjin" sedemikian bukan bersifat mekanik dan tidak menghasilkan apa-apa tindakan mekanik (penggunaan sebegini mungkin diilhamkan oleh istilah "enjin beza", sejenis peranti pengkomputeran mekanik yang awal).


Zaman Moden

Animasi yang memaparkan empat tahap kitaran enjin pembakaran

Sir Samuel Morland, seorang pencipta berbangsa England, dikatakan menggunakan ubat bedil untuk memacu pam air pada abad ke-17. Bagi enjin pembakaran dalam salingan yang lebih biasa digunakan, teori asas bagi enjin dua lejang diwujudkan oleh Sadi Carnot dari Perancis pada tahun 1824, sementara Samuel Morey dari Amerika Syarikat meraih paten pada 1 April 1826. Sir Dugald Clark (1854 – 1932) mereka enjin dua lejang pertama pada tahun 1878 lalu mempatenkannya di England pada tahun 1881. Penghasilan automotif telah menggunakan pelbagai sistem penukaran tenaga, termasuk enjin stim, solar, turbin, putaran, dan enjin pembakaran dalam beromboh. Enjin pembakaran dalaman petrol yang berenjin empat lejang menjadi kelaziman dalam kereta, manakala enjin diesel pula digunakan untuk lori dan bas. Karl Benz ialah salah seorang peneraju pembangunan enjin-enjin baru. Pada tahun 1878, beliau mula mengerjakan rekaan-rekaan baru. Beliau menumpukan segala usahanya untuk mencipta enjin dua lejang petrol yang lebih berkuasa, berasaskan rekaan enjin empat lejang Nikolaus Otto. Apapun, Benz membuktikan kehebatannya melalui ciptaan demi ciptaan yang didaftarkan ketika mereka piawaian penghasilan enjin dua lejangnya. Benz diberi paten pada tahun 1879.


 

The Skills Technologist

Laman The Skills Technologist ini dibangunkan bagi berkongsi maklumat mengenai segala teknologi dari kejuruteraan hinggalah ke teknologi pengurusan kewangan. Ini sedikit sebanyak membantu anda dalam mencari sumber rujukan untuk pelbagai tugasan, pengurusan kewangan, teknologi kejuruteraan dan banyak lagi. Sebagai seorang pelajar Teknologi Kejuruteraan Penerbangan dan berkecimpung dalam bidang Kemahiran Malaysia Tahap 4, saya menulis da laman ini sekadar berkongsi idea. Semoga ianya dapat membantu. Harap Maklum. .