PENGENALAN
Industri
penyelenggaraan penerbangan merupakan salah satu cabang industri terpenting di
seluruh dunia. Kos operasi yang melibatkan nilai berbillion ringgit membuatkan
industri ini mempunyai kepentingannya tersendiri.
Soal piawaian antarabangsa dan keselamatan amatlah dititikberatkan tanpa
sebarang tolak ansur. Tanpa industri ini, kebanyakan operasi syarikat –
syarikat penerbangan awam dan perdagangan seluruh dunia akan lumpuh dan
akhirnya melibatkan kos kerugian yang tidak ternilai jumlahnya. Penumpang
mungkin akan lewat tiba ke destinasi dituju dan barang dagangan pula tidak
sampai tepat pada masanya. Kesannya, akan ada laluan yang terpaksa ditutup
untuk mengurangkan kos operasi.
Pada masa yang sama, industri penyelenggaraan
penerbangan juga berkait rapat dengan disiplin individu itu sendiri. Keupayaan sesebuah
pasukan mahupun seseorang individu itu bekerja secara cekap juga amat penting
disebabkan setiap saat yang digunakan
adalah berkadar terus dengan kos operasi. Dan apabila sesebuah tugas itu tidak
dapat disiapkan tepat pada masanya, maka akan berlakulah lebihan kos operasi
seterusnya menyebabkan kerugian.
Berikutan keperluan industri semasa, maka pada 4 Julai
2011, kumpulan pertama seramai 26 orang
dari seluruh Malaysia telah terpilih untuk menyertai program terbaru Jabatan
Tenaga Manusia iaitu Program Diploma Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan dan
Diploma Kemahiran Malaysia Tahap 4. Lantaran itu, penulisan buku ini adalah rujukan, catatan sejarah dan jurnal kumpulan pertama graduan dari Program K13, Diploma Teknologi
Penyelenggaraan Penerbangan ADTEC Shah Alam. Segala yang disampaikan adalah
bedasarkan apa yang berlaku dan apa yang dipelajari di sepanjang sesi latihan selama
3 tahun di Pusat Latihan Teknologi Tinggi (ADTEC) Shah Alam.
MEMORANDUM OF UNDERSTANDING
Pada bulan Disember 2005, Kursus Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan di peringkat sijil mula dilaksanakan di ADTEC Shah Alam setelah termetrainya ‘Memorandum Of Understanding’ di antara Kementerian Sumber Manusia (KSM) dan NADI (National Aerospace and Defence Industry) pada 12 Ogos 2005 dengan pengambilan pelajar pertama seramai 100 orang dalam bidang Mekanikal dan Avionics. Kesemua 100 orang pelatih pertama tersebut mempunyai latar belakang bidang kemahiran yang berbeza dari Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia seluruh Malaysia seperti bidang elektronik, automotif, penyejukan dan penyamanan udara dan banyak lagi.
Seramai 17 orang pesara berpengalaman daripada AIROD Sdn Bhd (Aircraft Inspection, Repair and Overhaul Depot), Unit Tentera Udara dan MAS Engineering Sdn Bhd telah dilantik sebagai tenaga pengajar kontrak. Kebolehmampuan dan kecekapan pelatih Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan di ADTEC Shah Alam dalam menguruskan sesebuah pasukan ketika menjalani sesi praktikal di industri diakui oleh organisasi penyelenggaraan terkemuka negara AIROD Sdn. Bhd. Ini menjadikan ADTEC Shah Alam satu-satunya Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia yang mempunyai kursus Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan.
AIROD atau “Aircraft Inspection , Repair and Overhaul Depot” merupakan sebuah organisasi yang diiktiraf dalam industri penyelenggaraan dan pembaikpulih kapal terbang dan perintis terunggul organisasi MRO (Maintenance, Repair and Overhaul ) di Malaysia. Dengan kelengkapan bertaraf dunia untuk menyokong proses penyelenggaraan penuh kapal terbang dan helikopter, kejayaannya yang melebihi 3 dekad menjadikan AIROD sebagai sebuah organisasi yang mempunyai kemahiran dan pengalaman yang cemerlang. AIROD telah bertukar daripada industri penyelenggaraan penerbangan kebangsaan kepada industri penyelenggaraan diiktiraf antarabangsa dan memainkan peranan berkhidmat dalam menyelenggara 78 unit pesawat udara dari 33 buah negara di seluruh dunia.
BRITISH CIVIL AVIATION REGULATION
Antara organisasi penerbangan yang telah menerima masuk pelatih dari ADTEC Shah Alam ialah :
MEMORANDUM OF UNDERSTANDING
Pada bulan Disember 2005, Kursus Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan di peringkat sijil mula dilaksanakan di ADTEC Shah Alam setelah termetrainya ‘Memorandum Of Understanding’ di antara Kementerian Sumber Manusia (KSM) dan NADI (National Aerospace and Defence Industry) pada 12 Ogos 2005 dengan pengambilan pelajar pertama seramai 100 orang dalam bidang Mekanikal dan Avionics. Kesemua 100 orang pelatih pertama tersebut mempunyai latar belakang bidang kemahiran yang berbeza dari Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia seluruh Malaysia seperti bidang elektronik, automotif, penyejukan dan penyamanan udara dan banyak lagi.
Seramai 17 orang pesara berpengalaman daripada AIROD Sdn Bhd (Aircraft Inspection, Repair and Overhaul Depot), Unit Tentera Udara dan MAS Engineering Sdn Bhd telah dilantik sebagai tenaga pengajar kontrak. Kebolehmampuan dan kecekapan pelatih Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan di ADTEC Shah Alam dalam menguruskan sesebuah pasukan ketika menjalani sesi praktikal di industri diakui oleh organisasi penyelenggaraan terkemuka negara AIROD Sdn. Bhd. Ini menjadikan ADTEC Shah Alam satu-satunya Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia yang mempunyai kursus Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan.
AIROD atau “Aircraft Inspection , Repair and Overhaul Depot” merupakan sebuah organisasi yang diiktiraf dalam industri penyelenggaraan dan pembaikpulih kapal terbang dan perintis terunggul organisasi MRO (Maintenance, Repair and Overhaul ) di Malaysia. Dengan kelengkapan bertaraf dunia untuk menyokong proses penyelenggaraan penuh kapal terbang dan helikopter, kejayaannya yang melebihi 3 dekad menjadikan AIROD sebagai sebuah organisasi yang mempunyai kemahiran dan pengalaman yang cemerlang. AIROD telah bertukar daripada industri penyelenggaraan penerbangan kebangsaan kepada industri penyelenggaraan diiktiraf antarabangsa dan memainkan peranan berkhidmat dalam menyelenggara 78 unit pesawat udara dari 33 buah negara di seluruh dunia.
BRITISH CIVIL AVIATION REGULATION
Bagi memenuhi
keperluan industri penyelenggaraan penerbangan negara, pelatih-pelatih yang
menjalani latihan di ADTEC Shah Alam didedahkan dengan prosedur pelaksanaan
penyelenggaraan penerbangan melalui paiwaian British Civil Aviation Regulation
Section L (BCAR Section L). BCAR Section
L adalah piawai lengkap mengenai standard antarabangsa dalam penyelenggaraan
penerbangan yang digunapakai oleh seluruh negara-negara Komanwel. Bagi memenuhi
piawai yang ditetapkan oleh BCAR, pelatih diwajibkan untuk lulus dalam peperiksaan yang diduduki di akhir setiap
modul. Berikut adalah modul yang yang diduduki:
Mekanikal (Airframe and Combustion) .
Subjek.
|
Kod.
|
Jam.
|
Module 1 : Elementary Subject.
Mathematics.
Physics.
General Engineering 1.
General Engineering 2.
Workshop Practices.
Basic Electricity.
Basic Electronics.
End Of Module 1
|
GM 01
GM 02
GM 03
GM 04
GM 05
GM 06
GM 07
GM 08
|
35
35
140
140
140
70
70
|
Module 2 : Airframe.
Theory Of Flight.
Flight Control System.
Basic Helicopter and Controls.
Aircraft Structure.
Hydraulic and pneumatic.
Landing Gears System.
Aircraft Auxiliary System.
Structure Repair.
End Of Module 2
|
A 01
A 02
A 03
A 04
A 05
A 06
A 07
A 08
A 09
|
70
140
70
140
140
70
105
70
|
Module 3 : Combustion.
Reciprocating Engine.
Gas Turbine Engine Construction.
Fuel and Lubrication System.
Gas Turbine Engine System.
GTE Electrical and Instrument.
Transmission and Propeller System.
End Of Module 3.
|
E 01
E 02
E 03
E 04
E 05
E 06
E 07
|
140
70
105
70
80
105
|
Additional Subject
Basic Aircraft Electrical System.
Basic Aircraft Instrument System.
Basic Aircraft Communication System.
Aircraft Ground Handling, Safety and Support Equipment.
Air Legislation.
Human Factor.
|
AS 01
AS 02
AS 03
AS 04
AS 05
AS 06
|
35
35
35
35
35
35
|
Avionics (Electrical, Instrument and Radio).
Subjek.
|
Kod.
|
Jam.
|
Module 1 : Elementary Subject.
Mathematics.
Physics.
General Engineering.
Workshop (Practical).
Engineering Drawing.
Basic Electricity.
Electronics / Digital FBW / HIRF.
End of Module 1.
|
GA 01
GA 02
GA 03
GA 04
GA 05
GA 06
GA 07
GA 08
|
35
35
105
56
59
70
60
|
Module 4 : Electricity.
DC Machines and Systems.
AC Machines And Systems.
Aircraft Electrical System.
End of Module 4.
|
EA 01.
EA 02.
EA 03.
EA 04
|
140
175
245
|
Module 5 : Instrument.
Pitot Static System and Vacuum (INST I).
Pressure / Temperature / Speed Measurement (INST II).
Position / Synchro / Servo Fuel Qty (INST III).
Gyroscopic Instrument and Compassess.
ADC / Flight Path / Electronic Display / FDR (INST IV).
Inertia Navigation System and GPS (INST VI).
Vibration Measurements / RVSM / Compass Compensation (INST VIII).
End of Module V.
|
AI 01
AI 02
AI 03
AO 04
AI 05
AI 06
AI 07
AI 08
|
70
56
98
91
105
70
70
|
Module 6 : Radio.
Communication Theory / VHF and HF.
Navigation.
GPS and Electronic Display.
Radar Principles.
End of Module 6.
|
RA 01
RA 02
RA 03
RA 04
RA 05
|
210
161
35
154
|
Additional Subject.
Aircraft Ground Handling , Safety and Support Equipment.
Air Legislation.
Human Factor.
|
AS 01
AS 02
AS 03
|
35
35
35
|
Antara organisasi penerbangan yang telah menerima masuk pelatih dari ADTEC Shah Alam ialah :
1) AirAsia. 6)
Malaysia Airport Holding Berhad
2) Berjaya Air. 7) AIROD Sdn Bhd.
3) Firefly. 8)
Sepang Aircraft Engineering (SAE).
4) Hornbill Skyways. 9) Airfoil Services Sdn. Bhd.
5) Malaysia Airline System (MAS) . 10) MASWings Sdn. Bhd.
BERMULANYA EPISOD BARU.
BERMULANYA EPISOD BARU.
Calon-calon
yang terpilih dikehendaki menghadiri sesi peperiksaan ringkas mata pelajaran Fizik
dan Matematik seterusnya menjalani sesi temu duga yang diadakan dalam bahasa
Inggeris. Peperiksaan dan sesi temu duga ini dijalankan di Institut Latihan
Jabatan Tenaga Manusia di seluruh negara berikutan pengambilan pelatih adalah
dari seluruh tanah air termasuk dari Sabah dan Sarawak dan ianya dikendalikan
oleh beberapa Pegawai Latihan Vokasional, Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan
ADTEC Shah Alam.
Hasilnya, pada
4 Julai 2011 enrolmen pertama seramai 26 orang telah dipilih bagi menyertai
program terbaru Jabatan Tenaga Manusia iaitu Diploma Teknologi Penyelenggaraan
Penerbangan K13 yang sebelum ini dijalankan di peringkat sijil. Kursus Diploma
yang dilaksanakan selama 3 tahun ini (Tahap 1 hingga 4) menjadikan pelatih
kursus ini antara pelatih paling lama menuntut di ADTEC Shah Alam.
SEMESTER 1.
English Programme
1.
Engineering
Drawing 1.
General
Engineering 1.
Bench Work.
Fitting.
English 1.
Islamic
Education / Moral Education.
Computer
Application.
|
MODULE CODE.
K13-01-01
K13-01-02
K13-01-03
K13-01-04
K13-01-05
K13-01-06
PI1031/PM1041
IT1061
|
JTM.
JTM
JTM
JTM
JTM
JTM
JTM
JTM
JTM
|
HOUR.
120
90
120
120
120
24
30
30
|
SEMESTER 2.
English Programme 2.
Engineering Drawing 2.
General Engineering 2.
Sheet Metal Work.
Aircraft Sheet Metal Repair.
Mathematics.
Physics.
Electrical Fundamental.
English 2.
Islamic Education 2 / Moral Education 2.
|
K13-02-01
K13-02-02
K13-02-03
K13-02-04
K13-02-05
K13-02-06
K13-02-07
K13-02-08
K13-02-09
PI 2031/PM2041
|
JTM
JTM
JTM
JTM
JTM
MODULE 1
MODULE 2
MODULE 3
JTM
JTM
|
120
60
60
30
60
90
120
90
24
30
|
SEMESTER 3.
Basic Aerodynamics.
Human Factor.
Aviation Legislation.
Digital Techniques / Electronics Instrument System.
Material And Hardware.
Maintenance Practices 1.
Maintenance Practices 2.
English 3.
Islamic Education 3 / Moral Education 3.
|
K13-03-01
K13-03-02
K13-03-03
K13-03-04
K13-03-05
K13-03-06
K13-03-07
K13-03-08
PI3031/PM3041
|
MODULE 8
MODULE 9
MODULE 10
MODULE 5
MODULE 6
MODULE 7
MODULE 7
JTM
JTM
|
60
90
90
30
120
90
120
30
24
|
SEMESTER 4.
Turbine / Piston Aerodynamics Structure & System 1
Turbine / Piston Aerodynamics Stricture & System 2
Turbine / Piston Aerodynamics Stricture & System 3
Helicopter Aeerodynamics, Structure and Systems
Aircraft Practices 1 (Aeroplane)
Aircraft Practices 2 (Helicopter)
Fnal Project – 1
English 4
|
K13-04-01
K13-04-02
K13-04-03
K13-04-04
K13-04-05
K13-04-06
K13-03-07
K13-03-08
|
MODULE 11A/11B
MODULE 11A/11B
MODULE 11A/11B
MODULE 12
|
120
120
60
60
120
60
120
24
|
SEMESTER 5.
Supervisory
Gas Turbine Engine
Piston Engine
Propeller
Aircraft Practices 3 (Aeroplane)
Final Project 2
English 5
|
K13-05-01
K13-05-02
K13-05-03
K13-05-04
K13-05-05
K13-05-06
K13-05-07
|
|
60
120
120
90
120
120
27
|
SEMESTER 6.
Industrial Training
|
K13-06-01
|
|
792
|