Technologist
Di Laman Ini Laman Lain

Diari Penerbangan


PENGENALAN

  Industri penyelenggaraan penerbangan merupakan salah satu cabang industri terpenting di seluruh dunia. Kos operasi yang melibatkan nilai berbillion ringgit membuatkan industri  ini mempunyai kepentingannya tersendiri. Soal piawaian antarabangsa dan keselamatan amatlah dititikberatkan tanpa sebarang tolak ansur. Tanpa industri ini, kebanyakan operasi syarikat – syarikat penerbangan awam dan perdagangan seluruh dunia akan lumpuh dan akhirnya melibatkan kos kerugian yang tidak ternilai jumlahnya. Penumpang mungkin akan lewat tiba ke destinasi dituju dan barang dagangan pula tidak sampai tepat pada masanya. Kesannya, akan ada laluan yang terpaksa ditutup untuk mengurangkan kos operasi.

Pada masa yang sama, industri penyelenggaraan penerbangan juga berkait rapat dengan disiplin individu itu sendiri. Keupayaan sesebuah pasukan mahupun seseorang individu itu bekerja secara cekap juga amat penting disebabkan setiap saat  yang digunakan adalah berkadar terus dengan kos operasi. Dan apabila sesebuah tugas itu tidak dapat disiapkan tepat pada masanya, maka akan berlakulah lebihan kos operasi seterusnya menyebabkan kerugian.

            Berikutan keperluan industri semasa, maka pada 4 Julai 2011, kumpulan  pertama seramai 26 orang dari seluruh Malaysia telah terpilih untuk menyertai program terbaru Jabatan Tenaga Manusia iaitu Program Diploma Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan dan Diploma Kemahiran Malaysia Tahap 4. Lantaran itu, penulisan buku ini adalah rujukan, catatan sejarah dan jurnal kumpulan pertama graduan dari Program K13, Diploma Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan ADTEC Shah Alam. Segala yang disampaikan adalah bedasarkan apa yang berlaku dan apa yang dipelajari di sepanjang sesi latihan selama 3 tahun di Pusat Latihan Teknologi Tinggi (ADTEC) Shah Alam. 

MEMORANDUM OF UNDERSTANDING


    Pada bulan Disember 2005, Kursus Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan di peringkat sijil mula dilaksanakan di ADTEC Shah Alam setelah termetrainya ‘Memorandum Of Understanding’ di antara Kementerian Sumber Manusia (KSM) dan NADI (National Aerospace and Defence Industry) pada 12 Ogos 2005  dengan pengambilan pelajar pertama seramai 100 orang dalam bidang Mekanikal dan Avionics. Kesemua 100 orang pelatih pertama tersebut mempunyai latar belakang bidang kemahiran yang berbeza dari Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia seluruh Malaysia seperti bidang elektronik, automotif, penyejukan dan penyamanan udara dan banyak lagi.    

Seramai 17 orang pesara berpengalaman daripada AIROD Sdn  Bhd (Aircraft Inspection, Repair and Overhaul Depot), Unit Tentera Udara dan MAS Engineering Sdn Bhd telah dilantik sebagai tenaga pengajar kontrak. Kebolehmampuan dan kecekapan pelatih Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan di ADTEC Shah Alam dalam menguruskan sesebuah pasukan ketika menjalani sesi praktikal di industri diakui oleh organisasi penyelenggaraan terkemuka negara AIROD Sdn. Bhd. Ini menjadikan ADTEC Shah Alam satu-satunya Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia yang mempunyai kursus Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan. 

AIROD atau “Aircraft Inspection , Repair and Overhaul Depot” merupakan sebuah organisasi yang diiktiraf dalam industri penyelenggaraan dan pembaikpulih kapal terbang dan perintis terunggul organisasi MRO (Maintenance, Repair and Overhaul ) di Malaysia. Dengan kelengkapan bertaraf dunia untuk menyokong proses penyelenggaraan penuh kapal terbang dan helikopter, kejayaannya yang melebihi 3 dekad menjadikan AIROD sebagai sebuah organisasi yang mempunyai kemahiran dan pengalaman yang cemerlang. AIROD telah bertukar daripada industri penyelenggaraan penerbangan kebangsaan kepada industri penyelenggaraan diiktiraf antarabangsa dan memainkan peranan berkhidmat dalam menyelenggara 78 unit pesawat udara  dari 33 buah negara di seluruh dunia.

BRITISH CIVIL AVIATION REGULATION


Bagi memenuhi keperluan industri penyelenggaraan penerbangan negara, pelatih-pelatih yang menjalani latihan di ADTEC Shah Alam didedahkan dengan prosedur pelaksanaan penyelenggaraan penerbangan melalui paiwaian British Civil Aviation Regulation Section L (BCAR Section L).  BCAR Section L adalah piawai lengkap mengenai standard antarabangsa dalam penyelenggaraan penerbangan yang digunapakai oleh seluruh negara-negara Komanwel. Bagi memenuhi piawai yang ditetapkan oleh BCAR, pelatih diwajibkan untuk lulus dalam  peperiksaan yang diduduki di akhir setiap modul. Berikut adalah modul yang yang diduduki:



Mekanikal (Airframe and Combustion) .
Subjek.
Kod.
Jam.
Module 1 : Elementary Subject.
Mathematics.
Physics.
General Engineering 1.
General Engineering 2.
Workshop Practices.
Basic Electricity.
Basic Electronics.
End Of Module 1

GM 01
GM 02
GM 03
GM 04
GM 05
GM 06
GM 07
GM 08

35
35
140
140
140
70
70
Module 2 : Airframe.
Theory Of Flight.
Flight Control System.
Basic Helicopter and Controls.
Aircraft Structure.
Hydraulic and pneumatic.
Landing Gears System.
Aircraft Auxiliary System.
Structure Repair.
End Of Module 2

A 01
A 02
A 03
A 04
A 05
A 06
A 07
A 08
A 09

70
140
70
140
140
70
105
70
Module 3 : Combustion.
Reciprocating Engine.
Gas Turbine Engine Construction.
Fuel and Lubrication System.
Gas Turbine Engine System.
GTE Electrical and Instrument.
Transmission and Propeller System.
End Of Module 3.

E 01
E 02
E 03
E 04
E 05
E 06
E 07

140
70
105
70
80
105
Additional Subject
Basic Aircraft Electrical System.
Basic Aircraft Instrument System.
Basic Aircraft Communication System.
Aircraft Ground Handling, Safety and Support Equipment.
Air Legislation.
Human Factor.

AS 01
AS 02
AS 03
AS 04
AS 05
AS 06

35
35
35
35
35
35


Avionics (Electrical, Instrument and Radio).
Subjek.
Kod.
Jam.
Module 1 : Elementary Subject.
Mathematics.
Physics.
General Engineering.
Workshop (Practical).
Engineering Drawing.
Basic Electricity.
Electronics / Digital FBW / HIRF.
End of Module 1.

GA 01
GA 02
GA 03
GA 04
GA 05
GA 06
GA 07
GA 08

35
35
105
56
59
70
60
Module 4 : Electricity.
DC Machines and Systems.
AC Machines And Systems.
Aircraft Electrical System.
End of Module 4.

EA 01.
EA 02.
EA 03.
EA 04

140
175
245

Module 5 : Instrument.
Pitot Static System and Vacuum (INST I).
Pressure / Temperature / Speed Measurement (INST II).
Position / Synchro / Servo Fuel Qty (INST III).
Gyroscopic Instrument and Compassess.
ADC / Flight Path / Electronic Display / FDR (INST IV).
Inertia Navigation System and GPS (INST VI).
Vibration Measurements / RVSM / Compass Compensation (INST VIII).
End of Module V.

AI 01
AI 02
AI 03
AO 04
AI 05
AI 06
AI 07
AI 08

70
56
98
91
105
70
70
Module 6 : Radio.
Communication Theory / VHF and HF.
Navigation.
GPS and Electronic Display.
Radar Principles.
End of Module 6.

RA 01
RA 02
RA 03
RA 04
RA 05

210
161
35
154

Additional Subject.
Aircraft Ground Handling , Safety and Support Equipment.
Air Legislation.
Human Factor.

AS 01
AS 02
AS 03

35
35
35
     
   Antara organisasi  penerbangan yang telah menerima masuk pelatih dari ADTEC Shah Alam ialah : 
  1) AirAsia.                                                       6) Malaysia Airport Holding Berhad
  2) Berjaya Air.                                                7) AIROD Sdn Bhd.
  3) Firefly.                                                        8) Sepang Aircraft Engineering (SAE).
  4) Hornbill Skyways.                                      9) Airfoil Services Sdn. Bhd.
  5) Malaysia Airline System (MAS) .              10) MASWings Sdn. Bhd. 

BERMULANYA EPISOD BARU.


Calon-calon yang terpilih dikehendaki menghadiri sesi peperiksaan ringkas mata pelajaran Fizik dan Matematik seterusnya menjalani sesi temu duga yang diadakan dalam bahasa Inggeris. Peperiksaan dan sesi temu duga ini dijalankan di Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia di seluruh negara berikutan pengambilan pelatih adalah dari seluruh tanah air termasuk dari Sabah dan Sarawak dan ianya dikendalikan oleh beberapa Pegawai Latihan Vokasional, Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan ADTEC Shah Alam.

Hasilnya, pada 4 Julai 2011 enrolmen pertama seramai 26 orang telah dipilih bagi menyertai program terbaru Jabatan Tenaga Manusia iaitu Diploma Teknologi Penyelenggaraan Penerbangan K13 yang sebelum ini dijalankan di peringkat sijil. Kursus Diploma yang dilaksanakan selama 3 tahun ini (Tahap 1 hingga 4) menjadikan pelatih kursus ini antara pelatih paling lama menuntut di ADTEC Shah Alam.

SEMESTER 1.
English Programme 1.
Engineering Drawing 1.
General Engineering 1.
Bench Work.
Fitting.
English 1.
Islamic Education / Moral Education.
Computer Application.
MODULE CODE.
K13-01-01
K13-01-02
K13-01-03
K13-01-04
K13-01-05
K13-01-06
PI1031/PM1041
IT1061
JTM.
JTM
JTM
JTM
JTM
JTM
JTM
JTM
JTM

HOUR.
120
90
120
120
120
24
30
30

SEMESTER 2.
English Programme 2.
Engineering Drawing 2.
General Engineering 2.
Sheet Metal Work.
Aircraft Sheet Metal Repair.
Mathematics.
Physics.
Electrical Fundamental.
English 2.
Islamic Education 2 / Moral Education 2.


K13-02-01
K13-02-02
K13-02-03
K13-02-04
K13-02-05
K13-02-06
K13-02-07
K13-02-08
K13-02-09
PI 2031/PM2041

JTM
JTM
JTM
JTM
JTM
MODULE 1
MODULE 2
MODULE 3
JTM
JTM

120
60
60
30
60
90
120
90
24
30
SEMESTER 3.
Basic Aerodynamics.
Human Factor.
Aviation Legislation.
Digital Techniques / Electronics Instrument System.
Material And Hardware.
Maintenance Practices 1.
Maintenance Practices 2.
English 3.
Islamic Education 3 / Moral Education 3.


K13-03-01
K13-03-02
K13-03-03
K13-03-04
K13-03-05
K13-03-06
K13-03-07
K13-03-08
PI3031/PM3041

MODULE 8
MODULE 9
MODULE 10
MODULE 5
MODULE 6
MODULE 7
MODULE 7
JTM
JTM

60
90
90
30
120
90
120
30
24
SEMESTER 4.
Turbine / Piston Aerodynamics Structure & System 1
Turbine / Piston Aerodynamics Stricture & System 2
Turbine / Piston Aerodynamics Stricture & System 3
Helicopter Aeerodynamics, Structure and Systems
Aircraft Practices 1 (Aeroplane)
Aircraft Practices 2 (Helicopter)
Fnal Project – 1
English 4

K13-04-01
K13-04-02
K13-04-03
K13-04-04
K13-04-05
K13-04-06
K13-03-07
K13-03-08

MODULE 11A/11B
MODULE 11A/11B
MODULE 11A/11B
MODULE 12


120
120
60
60
120
60
120
24
SEMESTER 5.
Supervisory
Gas Turbine Engine
Piston Engine
Propeller
Aircraft Practices 3 (Aeroplane)
Final Project 2
English 5

K13-05-01
K13-05-02
K13-05-03
K13-05-04
K13-05-05
K13-05-06
K13-05-07



60
120
120
90
120
120
27
SEMESTER 6.
Industrial Training

K13-06-01



792



 

The Skills Technologist

Laman The Skills Technologist ini dibangunkan bagi berkongsi maklumat mengenai segala teknologi dari kejuruteraan hinggalah ke teknologi pengurusan kewangan. Ini sedikit sebanyak membantu anda dalam mencari sumber rujukan untuk pelbagai tugasan, pengurusan kewangan, teknologi kejuruteraan dan banyak lagi. Sebagai seorang pelajar Teknologi Kejuruteraan Penerbangan dan berkecimpung dalam bidang Kemahiran Malaysia Tahap 4, saya menulis da laman ini sekadar berkongsi idea. Semoga ianya dapat membantu. Harap Maklum. .